Kolejność czynności do wykonania

  • Lokalizacja
    Jeżeli posiadamy posesję, działkę lub jakiś wyodrębnijony skrawek ziemi, najlepiej w jakiś sposób osłonięty, możemy tam umieścić pszczoły. Dla naszej małej pasieki każda lokalizacja jest dobra, o ile spełnia podstawowe warunki BHP, sąsiedztwa itd.
  • Wielkość pasieki
    Jak na wstępie zaznaczyliśmy zaczynamy od małej 3- 5 uli, a potem analizujemy nasze możliwości
  • Typ ula
    W powszechnym użyciu w Polsce są następujące typy uli: dadanta, warszawski zwykły, warszawski poszerzony, wielkopolski, ostrowskiej oraz 1/2 dadanta. O typie ula decyduje wielkość ramki oraz układ gniazda. Wielkość ramki jest wielkością standartową. Również wymiary ula są znormalizowane. Nieodpowiednie wymiary dyskwalifikują ul.
  • Wybór typu ula
    Dla osób starszych oraz małych pasiek łatwiejszy do obsługi jest typ ula leżak lub kombinowany, do tego typu należy ul dadant oraz ule warszawskie. Dla osób młodych i zamierzających powiększyć pasieki dobrym wyborem będą ule wielokorpusowe: wielkopolski, ostrowskiej, 1/2 dadant.
  • Wybór rasy pszczół
    Przy wyborze rasy najważniejsze jest to, aby zakupić pszczoły łagodne, dobrze zimujące, o wczesnym rozwoju wiosennym. Wszystkie wymienione warunki spełnia pszczoła krainka.
  • Kiedy rozpocząć zakładanie pasieki
    Najdogodniejszym okresem jest wiosna, tj. kwiecień i początek maja. Dla osób początkujących jest to jedyny dogodny termin: pszczoły są łagodne, jest ich jeszcze mało, łatwo jest sprawdzić siłę rodziny, stan czerwienia, matkę, zapasy, jakość ula i inne ważne parametry. Takie podejście pozwala osobie początkującej stopniowo przygotowywać się do obsługi rodziny pszczelej, która latem osiąga dużą siłę i wymaga bardziej fachowej obsługi niż wiosną.
  • Kupno pszczół
    Zaoszczędzimy sobie dużo kłopotu jeśli zakupimy pszczoły z dobrej pasieki, zdrowe, właściwej rasy z matkami oznakowanymi. Cena rodziny pszczelej zależy od okolicy, pory roku, dlatego cenę warto skonsultować z osobą doświadczoną. Zakupione pszczoły przewozimy wieczorem, nocą lub wczesnym rankiem. Nie sprawi nam to żadnych trudności jeżeli zakupu dokonamy wiosną. Przewożenie pszczól latem jest znacznie trudniejsze i wymaga fachowości.